tiistai 10. toukokuuta 2016

KATTOKAA! KAUHEE LÄSKI!

Viimeisin maailmanlaajuinen kiusaamistapaus on tässä Ylipainoinen teinityttö julkaisi tanssiaiskuviansa ja joutui julmasti kiusatuksi. Tai siis tämä linkki kertoo ihmisten vastareaktiosta, siihen miten tuntemattomat ihmiset haukkuivat kyseistä neitoa sosiaalisessa mediassa. Kiusaaminen on surkean raukkamaista, oli aihe sitten mikä tahansa.
Jonkun jenkkitutkimuksen mukaan lihavia lapsia kiusataan 60% todennäköisemmin kuin "normaalipainoisia". Ja lihavien lasten tiedetään masentuvan helpommin...
Johtuuko masentuminen sitten siitä että on lihava vai siitä että sua kiusataan koska oot lihava? Kuka tietää.
Monessa paikassa myös lasten lihavuus pistetään vanhempien syyksi ja mouhotaan siitä että kyllä vanhempien pitäis pitää huoli siitä että lapsesta ei tule lihava. Jollain keskustelupalstalla jopa ehdotettiin että vanhempien pitäis saada joku sanktio jos "ovat kasvattaneet lapsistaan lihavia". Hohhoijjaa... Eikai ne vanhemmat niitä lapsia väkisin syötä.

Inhoaako lihava ihminen peilikuvaansa siksi että ei pidä siitä vai siksi että joku muu on siitä huomauttanut? Mussa on varmaan jotain vikaa kun en oo koskaan tässäkään onnistunu. Olen toki monesti peilin edessä läskejäni katsellut mutta en silti ole koskaan itseäni vihannut. En tiedä olisko se edes riittävä motivaatio mun kohdalla, jos tavallaan laihduttaisin muita varten enkä itseäni. Sen verran itsekeskeinen on että tuskin näin kävis.
Vajaa 2 vuotta sitten kun lopetin tupakanpolton niin en tehny sitä kenenkään muun takia vaan itseni.

Huonoa itsetuntoa ruokkinee myös se että jos tulee jotain vaivoja tai sairauksia niin ne laitetaan monesti lihavuuden syyksi. Monen vaivan kohdallahan se kyllä näin on, mutta ei se silti voi olla diagnoosi kaikkeen. Myös kirosana mallia painoindeksi on aika mielenkiintoinen. Mä ite oon 178 pitkä joten, jotta mun painoindeksi olis normaalipainon YLÄreunassa, paino sais olla muistaakseni 78 kiloo... Onko tossa mitään järkee. Pääsääntöisesti lihaksikas taitaa olla aina ylipainoinen, hassua.

Nykypäivänä ihmiset hakee apua ja tukea netistä. Voiko suurempaan virhettä tehdä kun mennä johonkin suomi24 tai vastaavalle kaikkitietävälle foorumille kyseleen että miten paino putoo nopeasti ja kertoo vielä omat mitat sinne. Paskamyrsky on 99% varma! Mun vinkki tähän kohtaan on että jos hakuat oikeasti neuvoja ylipainoon tai painon pudotukseen liittyen, Googleta! ja ota yhteyttä vaikka johonkin ruokavalioiden yms. ammattilaiseen. Se vähentää mielipahaa. Suurin osa fooruimeilla, sekä esim punaisten lehtien uutisten kommentoijia on sen luokan idiootteja ettei kukaan uskois. Aina välillä kun lueskelee jotain kommentteja niin tekis mieli alkaa avautuun oikeen huolella noille asiantuntijoille, mutta en mä siitä mitään hyötyis. Vaihtoehtoisesti taas facebookista löytyy ainakin muutama suljettu ryhmä jossa ei arvostella vaan keskustellaan painonpudotukseen ja lihavuuteen liittyvistä asioista asiallisesti. KYLLÄ, semmosiakin sivuja on olemassa jossa keskustelu on asiallista ja painon pudotuksen suhteen todella kannustavaa.

Älkää loukkaantuko mun kirjoituksista. Olen ollut ja olen edelleen itsekkin lihava ja kerron tässä miten asiat itse koen. Väännän lihavuudestani itsekkin aika rajua huumoria ja mut hyvin tuntevat tekee myös näin. Ainakin mun kanssa. Mä en oo koskaan kokenu tulleeni kiusatuksi lihavuuteni takia, enkä myöskään pidä itseäni mitenkään normaalia kovempana tyyppinä. En myöskään ole koskaan varsinaisesti tuntenut huonoa itsetuntoa läskeistäni. Olen siis ollut sujut sen kanssa että olen läski.

Alla listattuna joitakin syitä miks mä aloin laihduttamaan:
  • On niin paljon helpompi olla kun ei oo ihan niin iso. (Se konkretioistuu hyvinkin nopeesti kun aloittaa laihduttamisen)
  •  Lihavien miesten(ehkä naistenkin?) on vaikea löytää vaatteita, varsinkin semmosia jotka jollain tavalla erottuu massasta.
  • Olen joskus pelannu aktiivisesti lentopalloo. Viime kesänä kun kokeilin, meinasin kuolla beachikentälle. Nyt pystyn taas pelaamaan.
  • Kuulun Vapaaehtoiseen Palokuntaan ja haluan saada itseni semmoiseen kuntoon että pääsen savusukelluskurssille ja sitä kautta savusukellustehtäviin.
Pointti tässä on se että teen sen itseni takia! En sen takia että joku on sanonu mua läskiks.

Hyvä ystäväni Erkki, joskus huomautti siskonsa miehelle että hän on lihava. 
Tähän Erkin äiti puuttui ja sanoi että ei noin voi sanoa, et varmaan Janneakaan hauku lihavaks vaikka se onkin vähän pyöreä? Erkki alko nauraan ja totes että juu en ikinä! :D

Tässä taas pointti on se, että ensinnäkin äidit on aina oikeessa! Eihän noin oikeesti saa sanoo, MUTTA jos tunnet jonkun tyypin niin hyvin että voit noin sanoo ja sen on sille toiselle oikeesti ihan sama niin ei se haittaa. TOKI se edellyttää sitä että tiedät varmasti että se ON OK!

Teksti saattaa vähä pomppia, mutta aihe on ainaki lähes sama kokojan :D

Loppuyhteenveto:
HÄVETKÄÄ TE SURKEAT REPPANAT JOTKA HAUKUTTE JOITAIN LÄSKEIKSI!
tai muutenkaan. Kiusaaminen on surkeeta jopa päiväkotitoiminnaks, saati että joku sitä viitsii tehdä vielä aikuisiälläkin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti